torsdag 9 september 2010

Veckan som passerade ute på Matiu/Somes Island.

Måndag: Båten inställt pga vindstyrka.

Tisdag: Fint väder, genomgång inför dagens plantering. Lokal; Mokopuna island strax norr om Matiu/Somes. Några av arter var två olika Coprosma och två arter av ormbunkarna, Pteris och Blechnum novae zelandiae, (Kiokio) samt två arter av halvgräsen Carex och Libertia- The New Zealand iris som utplanterades på två små skyddade trädbevuxna dalgångar på Mokopuna. Blev avsläppt före lunch och upphämtat vid 4,30 då vinden började tillta. Ganska trött och sliten, men en kalldusch av en översköljande våg fick mig att piggna till.

Onsdag: Upp kl 8 och frukost. Genomgång om den lokal jag skulle plantera. Site 34 på öns östra sida. Ganska brant sluttning ner mot havet. Mycket öppen gräsbevuxen yta, med mesta introducerade gräsarter. Gräs som man antagligen förde med sig hit under karantäns historien när flera 1000 djur betade på öns dåvarande nakna sluttningar. Ihopsamlandet av växterna från öns lilla plantskola.
110 Flax, 19 Ngaio, 9 Taupata, 4 mikomiko ska utplanteras. ( Jag har två ngaio och kanske 60 flaxar kvar att plantera i skrivande stund fortsätter plantera dessa imorgon den 14e sep)

Torsdag: Idag jag 30 år!
Vaknar upp av en guitarrspelande parkvaktare, som iaf höll några toner rätt tror jag. Frukost på altanen med en besökande kakariki. Fortsättning av planterande, fram till lunchtid då det började regna. Gick tillbaka för lunch, satte spaden i mitt knä, (inte skönt, fortfarande ont, nu 4 dagar senare). Hemgång och två timmar senare Möte med Pingvingruppen Places for penguins om genomgång inför the regional community award som vi kanske kan vinna :) Vi får se....
Väl hemma, födelsedags firande vilket bla resulterade i presentkort på trädgårdsmarknaden.
Tror ni jag har handlat ngt till mitt planteringsprojekt?...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar