lördag 11 september 2010

Hemkomst av växter från kommunens plantskola.

Idag hämtade jag upp de växter från Berhampore nursery som jag ansökte om från kommunen, vilket blev beviljat. 80 st träd, gräs och lite annat gott och blandat. Detta kommer att planteras i mitt Totara rd reserve. Se tidigare inlägg den 14 juli.

Tror inte jag missade ngn av arterna nu.
Kohekohe (Dysoxylum spectabile)- tidigare mest dominanta trädslaget i wellingtons kustregnskogar. Numera bara en bråkdel kvar.
Totara (Podocarpus totara) - stora barrträd som växer sakta med bär för fåglar som tui och kereru
Rewarewa (Knightia excelsa),- röda blommor för nektarätande fåglar som tui.
Toetoe (Cortaderia fulvida) gräs. 2 meter stora grästuvor-
Speargrass (Aciphylla squarrosa),, en morots släkting, men spjutvasst grenverk., lokalt utdöd
Karamu (coprosma robusta)- frodigt bladverk och bär för fåglar.
Samt costal flax, bra föda för nektarätare, stabiliserar marken från erosion och är en bra grund för att återkapa stycke förorad natur från grunden.
Trädfuschia (Fuchsia excorticata)- utmärkt för nektarätare och bärätande fåglar, inte många träd naturligt förekommande kvar på Miramar, men jag hoppas på en comeback" (Det gäller iof alla träd jag fått). Dessutom god att göra marmelad på.

Tillsammans med min hyresvärds tomt vilket jag nu är klar med för tillfället och har planterat samma arter som nu kommunen bidragit med. Så hoppas jag nu hjälpa våran andra granne med att plantera och återplantera samma arter så jag kan linka ihop dessa små skogspartier och därmed skapa gröna korridorer för allas arters lättare spridning. Såväl växter som djur.

Nu återstår bara plantera allt med :P
Kommer snart med bilder med....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar